Patlıyosun Abi :SARB 83



   Son yıllarda milli savunma alanında bir ivme kazandık, meyvelerini de toplamaya başladık.

   Herkesin bildiği üzere uzun yıllar ülkemiz için büyük bir tehdit oluşturan ve huzurumuzu kaçıran terör örgütlerine, kendi ürettiğimiz ürünlerimizle büyük darbeler vurduk. Vurmaya da devam ediyoruz.


   Evet geç kaldık ama derler ya, neresinden dönsen kardır diye.

   İşte tam da orasından dönmeyi başardık diyebiliriz. Bugün bahsedeceğim proje gibi nice projeler, genç mühendisler için bir ilham ve gurur kaynağı.

   Bu yazımızda; henüz seri üretime hazır hale gelen, SARB 83 yerli uçak bombasını inceleyeceğiz.




   TÜBİTAK SAGE Enstitü Müdürü Gürcan Okumuş tarafından yapılan açıklamalara göre, delici başlığı ile bir ilk olma niteliği taşıyan SARB-83 uçak bombası seri üretime hazır ve mevcut tüm güdüm kitleriyle uyumlu bir şekilde kullanılabiliyor.

   Gürcan Okumuş, şu ifadeleri kullandı:

   "Uçak bombası olarak kullanılmayan, bildiğimiz kadarıyla ilk defa Türkiye'nin kullandığı bir teknoloji var, ardışık delicili harp başlığı teknolojisi. Bu teknolojiyi uçak bombalarında NEB-84 olarak dünyada ilk biz kullandık. Yerden atılan mühimmatlarda var ama uçak bombası olarak ardışık delicili yani çukur imlalı harp başlığı teknolojisi olarak yoktu. NEB-84'ten edindiğimiz tecrübeyle bunu Mark-83 (MK-83) geometrisinde ve kütlesinde yine ardışık delicili harp başlığı etkinliği olan bir mühimmat geliştirme projesi olarak öz kaynaklarımızla başlattık."

   Okumuş’un açıklamalarına göre SARB-83’te, MK-83 uçak bombalarında kullanılabilen tüm güdüm kitleri kullanılabilecek.

   Ayrıca SARB-83 projesinin SERT-82'ye göre daha hızlı ilerlediğini belirten Okumuş, bombanın alt sistem testleri ve çevresel testlerinin önceden sonuçlandırıldığını, son olarak kalifikasyon ve delici etkinliğini görme testlerinin nihayet tamamlandığını belirtti.

   NEB 84 projesinde testler, İngiltere'de tamamlanmıştı çünkü Türkiye'de böyle bir altyapı yoktu.

   Ancak SARB 83'ün testleri, Türkiye'de tamamlandı.





Testlerde alınan sonuçlara gelirsek;

   Yaklaşık 1,5 metrelik, 35 megapascal güçlendirilmiş duvarı, ön delicisiyle deldi ve ana delici duvarın içinden geçerek etkinliğini gösterdi.

   Saatte yaklaşık 300 kilometre hızla ilerledi, duvarı deldikten sonra ana delicinin hızı yaklaşık saatte 280 kilometreydi.

   Yani 1,5 metrelik güçlendirilmiş duvarın yavaşlatma etkisi yüzde 10'dan bile az oldu.

   Birçok uçak bombası var, ancak SARB 83'ü diğerlerinden ayıran, ardışık delici harp başlığı bulundurması ve delici özelliği bulunması.

   Bunun avantajı daha düşük hızlarda ve açılarda dahi delici etkinlik gösterebilmesi.

   SARB'da ardışık delicili harp başlığı teknolojisi olduğu için, ön delici başlık duvarda bir açılma sağlıyor ve ana delici buradan yoluna devam edebiliyor.





   SARB 83'ün, karargahlar, hava alanları, sert zemine sahip baraj gibi stratejik hedeflerde çok yüksek etkinlik gösterebilecek bir mühimmat olduğu ve yurt dışına ihraç potansiyelinin çok büyük olduğu belirtiliyor.

SARB-83 GENEL ÖZELLİKLER

+Düşük çarpma hızlarında ve açılarında dahi yüksek delme etkinliği
+Ön Delici tasarımında kullanılan önceden şekillendirilmiş parçacıklar ile ikincil hedeflere karşı yüksek etkinlik
+Farklı hedef tiplerine karşı kullanılabilme özelliği
+MK-83 GMB ile uyumlu tüm güdüm kitleri ile kullanılabilme potansiyeli
+MK-83 GMB taşıyabilen tüm uçaklardan atılabilme potansiyeli

SARB-83 TEMEL ÖZELLİKLER


Boy: 1860 mm
En Büyük Çap: 356 mm
Ağırlık: 415 kg (1000 lb)



   Bu ve bunun gibi nice proje biz genç mühendis adaylarının elinde.

   Sıcağıyla insanı patlatan bu yaz günlerinde güneşte çok kalmayalım, SARB 83'ten farkımız olsun.

   Görüşmek üzere..



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHA Pilotu nasıl olunur ve SHGM başvurusu

Taş,Kağıt,Makas Python

Roma'nın Yüce Tanrısı: Jüpiter